Læs om dine rettigheder ved aflysning, afvisning, forsinkelse og strejker her.

Rettigheder

Hvad har du ret til?

Var dit fly...

Aflyst fly

Du har altid ret til refusion eller få omlagt rejsen ved flyaflysning.

Du har krav på rimelig forplejning (mad, drikke, ikke alkohol) mens du venter på næste ledige flyafgang

Hvis en overnatning er nødvendig som følge af omlægningen skal flyselskabet tilbyde hotelovernatning samt transport mellem hotel og lufthavn.

Hvis aflysningen ikke er varslet 14 dage før den planlagte afgang, kan du have ret  til kompensation, medmindre aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder.

Her er en oversigt over den mulige kompensation:

Inden for EU: 

  • 250 Euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 Euro for flyvninger over 1.500 km

Uden for EU: 

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
  • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km
     

I visse tilfælde kan flyselskabet desuden nedsætte din kompensation med 50%, hvis du bliver omlagt til en anden flyvning. Dette afhænger af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.

Forsinket fly ved afgang

Ved en forsinkelse på mindst fem timer i afgang, kan du vælge at afbryde rejsen og få refusion for billetprisen. 

2 timer forsinkelse i afgang gælder det, at flyvningen skal være under 1.500 km
3 timer forsinkelse i afgang gælder det, at flyvningen skal være over 1.500 km inden for EU, og flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km uden for EU
4 timer forsinkelse i afgang gælder det, at flyvningen skal være længere end 3.500 km og uden for EU


Hvis din forsinkelse er på mindst 5 timer, kan du vælge at afbryde rejsen og få refunderet billetprisen.

Hvis en overnatning er nødvendig som følge af forsinkelsen, skal flyselskabet også tilbyde dig en hotelovernatning samt transport mellem hotel og lufthavn.

Forsinket fly ved ankomst

Hvis du er forsinket mindst tre timer i ankomsten til din slutdestination, kan du have krav på kompensation.

Du har dog ikke krav på kompensation, hvis forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder som eksempelvis dårligt vejr, visse former for strejker, fabrikationsfejl på flyet eller flyvelederrestriktioner.

I visse tilfælde kan flyselskabet desuden nedsætte din kompensation med 50%, hvis du bliver omlagt til en anden flyvning. Dette afhænger af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.

Så meget kan du have ret til i kompensation pr. passager

Inden for EU: 

250 Euro for flyvninger under 1.500 km
400 Euro for flyvninger over 1.500 km

Uden for EU:

250 euro for flyvninger under 1.500 km
400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km

I visse tilfælde kan flyselskabet desuden nedsætte din kompensation med 50%, hvis du bliver omlagt til en anden flyvning. Dette afhænger af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.

Boardingafvisning

Passageren har ret til at få refunderet flybilletten eller få omlagt rejsen ved boardingafvisning.

Hvis passageren vælger at få omlagt rejsen, har de krav på rimelig forplejning (mad og drikke, ikke alkohol) mens de venter på næste ledige flyafgang.

Hvis en overnatning er nødvendig som følge af boardingafvisning, skal flyselskabet tilbyde hotelovernatning samt transport mellem hotel og lufthavn.

Kompensation for boardingafvisning

Du kan have krav på kompensation ved boardingafvisning.

Der kan desuden aftales andre beløb eller modydelser, hvis du frivilligt afgiver din plads på flyet.

Så meget kan du have ret til i kompensation pr. passager

Inden for EU: 

250 Euro for flyvninger under 1.500 km
400 Euro for flyvninger over 1.500 km

Uden for EU:

250 euro for flyvninger under 1.500 km
400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km

I visse tilfælde kan flyselskabet desuden nedsætte din kompensation med 50%, hvis du bliver omlagt til en anden flyvning. Dette afhænger af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.

Råd og rettigheder i forbindelse med strejke

Hold dig orienteret om din rejse

Styrelsen anbefaler, at du holder dig opdateret om din rejse på flyselskabets og lufthavnenes hjemmesider.

Hvis din flyafgang bliver aflyst, har det nemlig betydning for dine rettigheder, hvornår afgangen bliver aflyst, samt hvornår du bliver informeret om aflysningen. Hvis du selv annullerer din reservation, er du ikke berettiget til hverken refusion eller kompensation.

Møde op til check-in

Sørg for at møde op i lufthavnen i rette tid til check-in, medmindre flyselskabet på forhånd har oplyst dig om, at flyafgangen er flyttet til et andet tidspunkt eller er aflyst.

Omlægning til anden flyafgang:

Du vil altid have ret til at få omlagt din flyafgang til en anden afgang. Dette skal ske ved førstgivne lejlighed – også selvom det er med et andet flyselskab. Du kan også få omlagt din flyafgang til et andet tidspunkt, der passer dig bedre, hvis der er ledige pladser. Det er dit flyselskab, der er ansvarlig for at omlægge din flyafgang til en anden afgang, og du bør derfor afvente et eventuelt tilbud om omlægning fra flyselskabet.

En omlægning skal som udgangspunkt ske under sammenlignelige transportbetingelser, hvorfor en mellemlanding bør undgås.

Refusion af din billetpris eller udgifter til alternativ billet:

Du har som udgangspunkt mulighed for at få dækket udgifterne til en anden flyafgang – også selvom det er med et andet flyselskab. Det anbefales dog, at du venter med at købe alternative billetter, til du har været i dialog med dit flyselskab. Kan du ikke komme i kontakt med flyselskabet, kan du dog købe alternative billetter og efterfølgende søge om refusion af udgifterne.

Du kan også have krav på at få dækket eventuelle udgifter til forplejning og indkvartering, mens du venter din nye flyafgang.

Har du haft udlæg til køb af nye flybilletter eller til forplejning og indkvartering, skal du huske at gemme alle kvitteringer.

Hvis du ikke ønsker at rejse alligevel, har du ret til refusion af billettens pris. Du skal som udgangspunkt modtage refusion inden for syv dage, fra du gjorde krav på refusion.

Hvis din flyafgang aflyses mindre end 14 dage før planlagt afgang – retten til kompensation:

Aflyses din flyafgang mindre end 14 dage før planlagt afgang, kan du også have ret til kompensation. Her kommer det an på, om aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder. Hvis aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder, er flyselskabet ikke forpligtet til at udbetale kompensation.  

Din ret til kompensation afhænger af, om dem, der strejker, arbejder indenfor eller udenfor flyselskabets organisation.

DET ER GRATIS AT KØRE SIN SAG GENNEM TRAFIKSTYRELSEN

Handicaprettigheder

Du skal stadig kunne rejse med fly ligesom alle andre, selvom du har et handicap eller er bevægelseshæmmet. Tilgængelighed ved rejser er EU-reguleret og er derfor gældende i hele Europa.

Du skal stadig kunne rejse med fly ligesom alle andre, selvom du har et handicap. Flyselskabet kan altså ikke nægte dig boarding, medmindre flyets størrelse eller adgangsforhold gør det umuligt at befordre dig, eller hvis der er tale om en decideret sikkerhedsrisiko, som i så fald skal begrundes. Det anbefales i tvivlstilfælde at tage kontakt til luftfartsselskabet inden afrejse.

Som handicappet har du ret til assistance (uden beregning) i lufthavnen før og efter rejsen, assistance til at komme på og af flyet samt assistance ombord på flyet. Luftfartsselskaberne skal ikke hjælpe dig med at spise eller tage medicin under flyvningen. Hvis du har behov for denne form for hjælp, f.eks. under en længere flyvning, kan flyselskabet kræve, at du skal have en ledsager med.

Hvis din kørestol eller et andet hjælpemiddel bliver beskadiget under flyrejsen, skal flyselskabet – eller i nogle tilfælde forsikringsselskabet -  udbetale erstatning efter bestemmelserne i international lovgivning, fællesskabslovgivning og national lovgivning.

For at få bedst mulig assistance på din rejse bør du kontakte flyselskabet, billetsælgeren eller rejsebureauet senest 48 timer, før rejsen begynder. 

Nedenfor kan du se, hvad du bør oplyse om.

Når du bestiller en flyrejse, bør du så hurtigt som muligt - og senest 48 timer inden afrejse - gøre luftfartsselskab eller rejsearrangør opmærksom på, at du er kørestolsbruger, da der er begrænset plads i flyets lastrum. Størrelsen og vægten på kørestolen kan derfor betyde, at man ikke kan komme med en specifik flytype eller, at der ikke er plads til kørestolen på en specifik afgang.

Der skal derfor opgives størrelse og vægt på kørestolen ved bestilling af flyrejsen, og det er således vigtigt at kontakte luftfartsselskabet i god tid, for at høre om det er muligt at medbringe en kørestol på den ønskede afgang. Desuden er der særlige regler omkring kørestoles batterier – læs mere nedenfor.

Elektriske kørestole må ikke tages med i flyets kabine, men skal i stedet afleveres ved gaten eller checkes ind sammen med den øvrige bagage. Under flyvningen vil kørestolen være placeret i flyets lastrum. Læs evt. mere om bagagereglerne for elektronisk udstyr. For at mindske risikoen for skader på kørestolen, er det en god idé at afmontere alle løse dele, inden du overgiver kørestolen til luftfartsselskabet.

Vær gerne opmærksom på, at det i de fleste lufthavne er muligt at låne en gratis kørestol fra ankomst til lufthavnen og til ombordstigning, men hvilken form for kørestol, der kan lånes, varierer meget, så ved særlige behov kan det være relevant at søge mere information ved henvendelse til den pågældende lufthavn.

 

Særligt om kørestoles batterier

Afhængig af, hvilken type batteri, der findes i el-kørestolen, er der forskellige forholdsregler, som man skal være opmærksom på.

IATA (International Air Transport Association) regulerer farligt gods og reglerne for transport af batterier til kørestole kan findes på deres hjemmeside

Kørestole med tørbatteri eller gelebatteri (dry battery/non-spillable battery): Batterierne anses for at være ufarlige og er godkendt til transport i flyets kabine uden restriktioner. Batteriet skal dog kobles fra eller eventuelt fjernes - hvis kørestolen er designet således, at det er let at fjerne.

Kørestole med gammeldags ”våd/syre”-batterier (wet cell battery): Batteriet skal kobles helt fra og eventuelt også fjernes fra kørestolen og placeres i en særlig boks, afhængig af flytype. Der er også en række krav til opbevaringen af batteriet.

Kørestole med Lithiumbatteri: Batteriet skal kobles helt fra og tages med ind i flykabinen, og der stilles krav om dokumentation på, at batteriet er godkendt til flytransport og til, at batteriet er beskyttet mod kortslutning og skade under transporten. Desuden er der begrænsninger på batteriets størrelse – max 300 Wh, eller hvis kørestolen er designet til to batterier, så max 160 Wh pr. stk. Der må derudover også medbringes et reservebatteri på max 300 Wh eller to reservebatterier på max 160 Wh. Medbringes der reservebatterier skal de også tages med ind i flykabinen.

Det enkelte luftfartsselskab kan, af hensyn til sikkerheden, til enhver tid vælge at have skrappere krav, hvorfor det er vigtigt at kontakte luftfartsselskabet så hurtigt som muligt, forud for bestilling af flyrejsen.


Relevante links


Gå til side om elektroniske genstande og batterier på flypassager.dk

Gå til IATA's hjemmeside for farligt baggage (engelsk) (nyt vindue)

Gå til IATA's hjemmeside for dokumentation for farligt baggage (engelsk) (nyt vindue)

Det er vigtigt, at du allerede ved bestilling af flyrejsen oplyser, hvis du rejser med en førerhund. Reglerne for hundeledsagelse er forskellige for de enkelte luftfartsselskaber. Hunden får dog i de fleste tilfælde lov til at rejse med føreren i flykabinen og behøver ikke at sidde i et bur. 

Det koster ikke ekstra at medbringe en førerhund hos et EU-luftfartsselskab, og førerhunden tæller ikke med i den samlede vægt af bagagen. 

Som for alle andre dyretransporter er det ejerens ansvar at undersøge, hvilke regler der gælder i det land, hvortil hunden skal medtages. Derudover skal ejeren undersøge, hvilke vaccinationer hunden skal have på forhånd og hvilke karantæneregler, som er gældende i det pågældende land. Passagerer med ledsagerhund får almindeligvis lov til at gå ind i flyet før de øvrige passagerer.